Friday, March 4, 2011

"I had the time of my life" - Los Angeles & Hawaii

Nu har jeg endelig fået taget mig sammen til at skrive om min fantastiske tur jeg har haft. Det bliver nok et meget meget langt indlæg..
Men vi tager det hele helt fra starten :-)..

Torsdag d. 3 februar.


Nu var dagen langt om længe kommet - kufferten var pakket, var klar til en lang flyve tur og klar til at komme ud at opleve noget mere fra denne store verden. Vores fly til Minneapolis gik fint - og da vi ankom til Minneapolis fik vi os lige et chok over hvor stor lufthavnen faktisk var, vi var så heldige at vi kunne få lov til at løbe igennem hele lufthavn. Vi ankom til LA, fandt vores baggage og lige så snart vi kom ud af lufthavnen ud i den friske luft, ramte varmen os, og palmer var lige foran mig. IM IN LA!! Klokken var 10 om aftenen og vi var godt trætte. Vi fik fat i en taxa og 15 minutter efter var vi hos Erin ( Carlas værtssøster). Fra vejen kunne man hører havet bruse og ellers var det helt stille, en masse "beach houses" var omkring os. Efter lidt snakken osv, gik vi i seng og jeg var så klar til en dag i Los Angeles.

Fredag d. 4 Februar

 "Goodmorning Los Angeles" - Vi stod op og fik fat i en taxa hvor vi kørte hen til et hotel hvor vi ville blive hentet af vores privat chauffør, eller det kaldte vi det, for i 30 minutter var vi de eneste i bussen/bilen.
Solen skinnede, og vejret var rigtig lækkert! omkring 16 grader C. vil jeg tro. Så havde dog regnet med shorts, men det var lidt for koldt til det.
Vi var en gruppe på 6 mennesker, 2 fra australien, 2 fra england også Carla & jeg. International! Vi startede med at kører i Hollywood - vi havde den bedste tour guide! Han viste os en masse famous peoples huse, BAH SINDSYGT! Efter kørte vi op til "THE HOLLYWOOD SIGN" - okay, det er bare en masse bogstaver men jeg var nu sindsygt excited omkring det.. & udsigten deroppe fra var helt vild!


Next stop - Kodak Theatre ! Vi kunne desværre ikke komme ind at se det, men så det ude fra, også så vi den røde trappe de går op af til Oscars. (Ja det var sjovt at kunne sige i søndags, jeg har stået lige her)..
Efter gik vi en lille smule op ad "The Walk Of Fame" - med alle stjerne, meget sjovt. Vi fik en masse information fra vores fantastiske guide!
Efter stoppede vi ved Chinese Theatre - rigtig coolt, de kendte får deres hånd/fod aftryk gravet i jorden. en havde dog smasket sin kind ned...
Efter kørte vi til Beverly Hills - så en masse andres kendtes huse fx. Michael Jacksons, folk lever jo livet der!
Han kørte os så lidt rundt forskellige steder også nogle ting.
Også havde vi et hurtigt stop på rodeo drive! Og tror i så ikke lige at der er en George Jensen butik midt på Rodeo Drive, havde jeg nu ikke lige regnet med. Men dette er en shopping gade med alle de dyre butikker..

Efter sagde vi farvel til vores hysterisk morsome, lovely guide. Også spiste Carla & jeg frokost ved The Farmers Market. Det her er et sted hvor de har lækker mad fra all over the world. Fandt dog ikke noget dansk, da vi ikke havde så meget tid. Men vi købte lækker frisk sushi!

Efter blev vi hentet af vores privat chauffeur - også var næste stop Universal Studios.
Vi startede med at tage "tog" turen gennem studierne. Simpelthen så sejt!! Så forskellige effekter de bruger osv. Og en 3D ting. Efter prøvede vi den sjoveste ting jeg længe har prøvet - nemlig The Simpson Ride. Efter prøvede vi en vand rutjebane, ja var driv våd - men fordi det var varmt blev vi hurtigt tøre igen & den var meget sjov. Og efter prøvede vi den her Mumi ride. Min ynglings var helt sikkert Simpson!!
Da vi så gik op til Shrek 4D - mødte vi Shrek, og pludselig begyndte Carla at løbe væk. og for vi ikke skulle blive væk fra hinanden måtte jeg løbe efter hende, så her kommer Carla løbende skrigene, og mig efter hende også var vi så heldige at Shrek løb efter os. Alle stoppede op og grinede, det var hysterisk morsomt... Carla var åbenbart bange for Shrek...
Der er ikke så mange rides derinde, så vi prøvede stort set alt. Ellers gik vi igennem en shopping gade de har udenfor, med en masse resauranter, souvenirs butikker, normale tøj butikker og en biograf. Også måtte vi sige farvel til Universal Studios.
Efter en meget meget lang tur hjem, var vi hjemme klokken 8 om aften og havde været afsted siden klokken 7 om morgen. Men selvfølgelig skulle vi ud at spise noget mexicansk - så vi tog med Carlas værtssøster hen til en lækker mexicansk restaurant, der var i Manhattan Beach ( hvor hun bor). Efter kørte vi ned til Manhattan down town, hvis man kan sige det sådan. Købte lækker lækker is og gik os en tur på the pier.. ( hvad hedder det på dansk)? ..

Næste morgen stod vi op alt alt for tidligt, fik fat i taxa, gik hurtigt ned til stranden hvor alle surferne hang ud, jeg klokken 6:15 om morgen, var de på stranden.
Jeg er forelsket i LA og vil gerne tilbage, måske at bo??? Men havde en fantastisk dag og det var sindsygt fedt at opleve! Så nu kan jeg krydse California af min liste af stater..

HAWAII

Efter 5 timers flyve tur - var vi landet på O'ahu. okay velkommen til Paradise!
Blev ramt af en Heatwave 30 grader, lange bukser og langarmet trøjer hører ikke til på Hawaii!!
Men Carla og jeg var i gruppen som de første der ankom, ja vi var nr 3&4!. Så vi skulle ikke vente på andre, fordi de kom senere. Efter 30 minutters kørsel mellem palmer, hawaiiansk musik, lange hvide sandstrande, ankom vi til hotellet. "Park Shore" Ja og hotellet er nærmest på stranden. Stranden, en hovedvej også vores hotel. Lige under var der en Starbucks.

Men fordi alle kom på forskellige tidspunkter , chillede jeg bare ved poolen og tog mig en lille nap ude i solen og fik lige lidt farve.
Havde så aftalt med en pige fra tyskland og carla om at gå en tur.... Så bankede på tyskerns dør og forventede hun ville åbne døren. Men WHAT!! Maiken min veninde fra Danmark stod lige foran mig! vidste hun ville være der - men ikke at hun skulle åbne døren. Vi gik os en tur og flere og flere ankom og kendte stortset alle de dansker der var der, og andre som jeg mødte på Niagara Falls turen. Så Nina igen ! Hvis i læser indlægget, det første farvel. Er det kom hende - også mødes vi på Hawaii how amazing is that! plus min veninde Emma fra Finland, jeg sidst så i Oktober, så jeg igen ..
Vi spiste aftensmad på et andet hotel, fik hørt om reglerne og planerne for ugen.
Alle var sindsygt trætte, inklusiv mig - jeg var jo bare heldig jeg ikke havde en så langt fly, de fleste havde omkring 12 timer også plus 5 timers tidsforskel.
Så tilbage til hotellet - mine roomates var en pige fra Tyskland og en fra Finland..

De fleste var fra Skandinavien eller Tyskland :-)..

Søndag d. 6

Meningen var at vi skulle surfe idag, men vejret var ikke med os.
Så planerne blev ændret, så vi tog vores hiking shoes på og så var det tid til at gå og gå og gå og gå.
Vi gik op ad Diamon Head - som er en vulkan, ikke i udbrud nej.
Men hele den lange lange gå tur var altså det værd.. Vi kom op til toppen og her ser du ud over øen, udover Waikiki, det turkis blå vand. det var simpelthen så flot!
Efter stod den på en Hawaiiansk frokost og efter tid til lidt shopping. Hvor vi fik købt blomster halskæder & blomster hårklipse.. & et hurtigt smut i poolen.
Om aftenen havde vejret nu bestemt sig for at det skulle regne, og regne, og regne.. Men vi tog ud og spise.

Mandag d. 7
Idag stod vi op og fik vores normale lækker frokost, der var lige ved siden af hotellet. Vi kunne vælge mellem lækre forskellige juices. og ellers kunne vi vælge pandekager, eller en lækker frugt skål med røræg, lækker lækker frenchtoast, eller bacon røræg og kartoffler. Ja sindsygt lækkert, prøvede hver ting, da vi spise her hver morgen.
Men ind i bussen også kørte vi til The state Capital building. Gik hurtigt igennem og tog billeder.
Efter kørte vi hen til Doles pineapple plantation. Pineapples mig her, Pineapples mig der! Vi fik lækker Pineapple is med kokosnød og chokolade.. Fandt så også ud af hvordan en pineapple gror.
Næste stop var "The North Shore" - en surfer town, med en masse små hyggelige butikker med nips og naps. Vi smuttede ind og spiste frokost på det her sted , hvor de har alle mulige forskellige burgers. Så valgte en Pineapples burger - da vi altså er på Ananas øen. Og om det smagte godt?! Det kan jeg love for det gjorde!  Ananas på Hawaii er meget meget bedre end nogen andre steder i verden. Det er meget sødere og smager bare sindsygt godt!
Nu havde vejret så valgt at begynde at regne igen i små byer. Ikke så fedt, men det var stadig varmt.
Vi stoppede hurtigt forbi en strand hvor surferne har competition - dog ikke idag. Bølgerne var sindsygt høje, og stranden var afskærmet så man ikke kom for tæt på vandet..
Efter stoppede vi på polynesian cultural center - så forskellige shows, lærte at danse hula, lavet armbånd, et trumme show.. Efter spiste vi en lækker aftensmad - ja alt maden vi spiste var altså lækker!
Så, så vi et show stadig i polynesian cultural center - var dog rigtig træt, men det var meget godt.
En bus tur hjem med Lilo & Stitch kørende, den skal jo ses nu når man er på hawaii..

Tirsdag d 8.

Idag havde vi vejret med os! & idag var det tid til Kayaking.
vi stoppede hurtigt ved det her sted hvor vi kunne se endnu en gang hvor flot dette sted er. & det skal lige siges at der går vilde kyllinger rundt over det hele på Hawaii..
Men vi kørte så ud til den her vildt smukke strand, også fik vi lidt instruktioner omkring hvordan det hele funger i en kaya og jajajaj det havde jeg jo forstået..MHHH..
Kom ud i vandet, med Maiken bag mig - ja det var 2 mands kayak gudskelov!
Vi kom ud som nogle af de første og vi troede så at alting gik sindsygt godt, indtil vi synes det så ud som om at alle havde overhælet os - så vi vendte os om, og det var lige før vi var ved at falde i vandet. men vi fik reddet den, men fik så indset at vi var de baggerst og alle andre var meget meget langt foran os.
Så en af instrukterne måtte til sidst sætte os fast til hans kajak . om det var pinligt ja - og min arme gjorde ondt! Men vi mødt os en Hav Skildpadde på vejen , men fik ikke noget billed for det var der ikke tid til.
Men efter en meget lang tur var vi langt om længe ankommet til den her lille søde øede Ø. meget meget flot, vi badet i havet, spiste frokost gik os en meget lille tur op hvor der var et lille basin med vand i, som vi kunne hoppe i. og ellers surfekayaket vi. VILDT fedt, var ude med en instrukter som styrede det hele men man fløj bare over bølgerne. WUHU..
Så var det tid til at tage tilbage, og jeg hoppede så i en kajak med Carla, så Maiken og jeg ikke skulle være de sidste igen og mon ikke det gik meget bedre for mig og for Maiken med en anden .. Men det var nu meget sjovt. vi stoppede hurtigt på top 10 strand i verden. Rigtig flot!
kom tilbage til stranden havde lidt tid også tog vi hjem. gjorde os klar også var det klar til Hard Rock Cafe...
Da alle kom ned i lobbyen så vi hvor solbrændte over halvdelen var blevet - det var ret vildt. 2 var endt på hospitalet... Så konklusion husk solcreme og at solen er stærker på Hawaii...
Vi kom til Hard Rock Cafe og efter lidt tid, begyndte en af tjerne at danse - og efter begyndte nogle af os at gå op og danse med ham. Efter 30 sekunder, blev lyset slukket og musikken struet op og her stod 90 udvekslingsstudenter og dansede på Hard Rock Cafe til " I Got A Feeling" ja det var craaazy ..
Efter denne vilde aften på Hard Rock, tog vi ud i byen og shoppede :-)..

Onsdag d. 9
LETS GO SURFING!
Ja idag skulle vi ud at surfe, jeg var i den første gruppe - vi fik lidt instruktioner om hvordan man kommer op på brættet når man er ude på vandet...
kom ud og paddlet derud - ja lidt hårdt. Men så var det tid til at prøve at komme op og jeg prøvede og prøvede og prøvede... Langt om længe kom jeg op at stå enda 3 gange. Rigtig fedt, men så var det desværre tid til at komme ind igen. Der var en mand ude at tage billeder af os, så der er både gode billeder af mig hvor jeg bare ikke kunne komme op også hvor jeg står op jeg har prove!
Desværre slog jeg min fod på koralrevene inder siden af min venstre fod var helt lilla og havde fået skrabninger under min fod.. Det gjorde nuller naller og jeg kunne næsten ikke gå den dag.

Efter 2 timers fri tid, med lidt solning og en tur til starbucks - var det tid til catamaran. Den første gruppe havde været så heldige at de havde set delefiner..
Vi var dog ikke så heldige - men det var rigtig dejligt at komme ud også stoppede de båden, så vi kunne hoppe i vandet og snorkle. Vi så en masse flotte fisk og hav skilpadder, ja jeg svømmede med en havskilpadde - AWSOME!
Kom tilbage til hotellet efter en dejlig dag - og gjorde os klar.
Så tog vi til et stort udendørs mall, med gode shops også spiste vi på Bubba Gump Shrimp.. Desværre fik jeg det rigtig dårligt inde på restauranten og det hele var ikke så sjovt, som alle de andre havde det. Måtte gå ud hele tiden, men ja det var meget sjovt at opleve , og lækker mad endnu en gang :-). Ja jeg spiste fisk !

Torsdag d. 10
Idag tog vi til Pearl Harbor.. Vi kom ind og gik igennem et museum og efter så vi en film. Så tog vi en båd ud. Desværre kunne vi ikke komme op over båden, fordi der hvor man står var under konstruktion.
Efter kørte vi hen og spiste frokost også tilbage igen.
Så var vi på U.S.S Missouri - hvor vi havde et socialt program, hvor vi fik lov til at feje. Men så fik vi en gratis rundvisning og det var meget interesant.
Meget interesant dag! Det skal ses når man nu er på Hawaii...
om aftenen spiste vi på et hotel og senere besluttede pigerne og nogle af drengene os om at gå ned at aften bade på stranden.
og pludselig kom der fyrværkeri, rigtig fedt!!
Men pludselig kom alle ned på stranden og lederne fandt ud af det og åbenbart havde vi ikke lov til at være dernede. Vi badet dog i det stille område, dvs. der var en mur så vandet var helt stille... så de kom og sendte os op.. også var de lidt sure om aftenen. men det var rigtig fedt at aften bade.

Fredag d. 11
Sidste dag - rigtig trist!
Idag drag vi ud mod top 5. strand i verden... Det er total protectet og det koster penge at komme hen på stranden.. Så vi måtte ikke være en stor gruppe derud sammen, så vi måtte gå 2&2 ind sammen for at de ikke skulle finde ud af det.. meget sneaky , men også meget useriøst, fordi ingen snakkede sammen, men alle kiggede bare ned i jorden og var helt helt stille :-)..
Først skulle vi se en film, om at vi ikke måtte træde på koral revene osv.. 
Efter kom vi ned - desværre var solen dog ikke fremme... Men kom ud og snorklet - endnu en gang med en hav skilpadde og en masse flotte fisk! og ellers slappede vi af på stranden, også selvom der kom en stor regnbye lige pludseligt - ja vi var heldige med regn..
Vi kom hjem og havde ingen tid til at gøre os klar. 3 piger med et badeværelse og 30 minutter - ahhhh. men vi klarede det..
Nu var det tid til en hawaiiansk fest.. Lu'au ... alle os piger havde blomster i håret og mange havde blomster halskæder.. Vi lavede vores egne blomster armbånd af ægte blomster rigtig flot - og headbands... et lækkert stort måltil  og så et show. synes nu ikke showet var så fantastisk, det var næsten de samme ting som vi så i the cultur center.. men det var meget fint - meget turistet.. også kom vi op og dansede HULA på scenen... So sad that it was our last night!

Lørdag d. 12
Byebye amazing island! Jeg havde heldigvis hele dagen - jeg gik en tur med pigerne ned i byen en sidste gang, spiste min sidste lækker morgenmad på vores restaurant, spiste en sidste omgang frozen yoghurt , jeg kan dog få det her....
Klokken 10, tog nogen afsted, klokken 12... også klokken 2 dog Maiken & Nina afsted og mine to roomies. Nu har jeg ikke fortalt om hvem jeg var mest sammen med, men var sammen med Maiken, Nina & Nanna fra Danmark, Carla, og Emma .. og ingen dansk, vi snakkede kun engelsk. det kom nu meget naturligt. eller hvis vi skulle sige noget som ingen andre skulle kunne forstå, kom det på dansk. & havde det rigtig godt med mine to roomies, vi snakkede mest sammen når vi var på værelset men havde det sjovt sammen ... Men sagde farvel til dem og ja fik fældet en tåre eller måske lidt mere... og fik sagt farvel til Nina og Maiken, hvilket jeg synes var sørgeligt, men jeg ved at jeg ville se dem igen!
Efter lå vi bare ved poolen og klokken 4 sagde jeg farvel til Emma og en masse andre... Ahh så sørgeligt, men skal se hende igen , da hun bor tæt på os..
Så tog jeg mig et bad, vi havde et værelse hvor vi kunne gøre os klar.. gik endnu en tur i byen med carla og nogle af drengene, fik mig en hena tatoo...
Så måtte jeg pakke mine sidste ting sammen, også klokken 6 måtte vi sige byebye til lederne ( det skal siges en af dem, var nok den sjoveste mand jeg længe har mødt. har har været en udvekslingsstudent fra Brazilien , men er nu flyttet herop.. og han fortalte nogle hysterisk sjove historier, en af dagene i bussen fyrrede han en masse historier af og jeg kunne ikke stoppe med at grine) farvel hotel, farvel waikiki... & havde ikke lyst til at forlade dette fantastiske sted..

Vi kom ud i lufthavnen og vi var 8 der skulle flyve sammen til Seattle, 2 fra sverige, 2 fra tyskland, 2 fra finland, også carla & jeg ... Carla er fra Schweiz... men vi var stadig en masse ude i lufthaven som skulle til andre steder. Vi fik sagt farvel til folk en gang i mellem. Var mest sammen med Carla og de to drenge fra Tyskland. Det endte med at vi tog en vogn med al vores håndbaggage også kørte de mig rundt. Folk i lufthavenen kiggede på os som om vi var de støreste idioter, men det var så sjovt! På et tidspunkt løb en af drengene også pludselig stoppede han og jeg fik et kæmpe chok og fløj bare frem , sad dog stadig på vognen.. men så stopper vi lige foran nogen der sad ned også griner de og siger" oh that guy is an idiot, he is not nice to that girl" ... og en anden synes vi var de mest awsome people på hele jorden, fordi vi havde det så sjovt..
Vi kom ind i flyvet inden da havde vi prøvet at se om de 2 tyske drenge, carla og jeg kunne få sæder sammen, men kunne vikke ikke. og havde fået et sæde ved siden af nogen, som var lidt for store til et sæde.. for at sige det på en pæn måde. ja masket op til vinduet. og klokken var over 10 og jeg var træt! Efter en time i flyveren var vi altså stadig på hawaii, der var noget galt med flyvet.. og vi sad der ogi 30 minutter endnu, indtil vi pludselig kunne høre bom bom bom.. og kiggede ud af vinduet, og vores baggage blev taget ud. Jeg tænkte bare ohhh no der er noget helt galt nu .. 15 minutter efter sagde de at vi kunne ikke flyve og vi skulle skife flyver. ja nu vidste vi at vi havde mistet vores 2 connection flights.. Nå 30 minutter i lufthavenen igen som blev brugt på at kører rundt med baggage vogne... endelig kom vi ind i flyvet igen, og blev smasket op til vinduet igen.. og fik sovet og efter 6 timer var i Seattle...
Meningen var vi skulle flyve herfra til Minneapolis stadig med de samme mennesker, men vi blev rescheduled.. og måtte tage afsked med de andre .. vi var heldige at få sæder sammen, også gik turen til Denver istedet for - fik sovet hele vejen.. ankom til Denver.. og pludselig står der en dame foran mig som jeg kender. Min værtsmor Nancy stod ligeforan os. Hun var på vej hjem fra Alabama, så underligt, og det var jo ikke meningen vi skulle være endt i Denver. Hun havde dog et senere fly til Hartford.
Så nu var det tid til at komme hjem til Hartford, og ja det var ikke rart at se sne igen ud af vinduet... Har aldrig været i et så lille fly før i mit fly, og sad ved siden af en som skulle ha mere end et sæde..
Ankom til Hartford, Nancy Carlas værtsmor tog imod os - og vi ventede på vore kuffert, og ventede og ventede.. og havde dog sagt at vi nok ville miste dem pga vores ombookninger..
Ja ingen kuffert kom og vi fandt så ud af de var endt i Minneapolis. SUPER! men de kom senere på aftenen..


Jeg havde en super fantastisk tur til Hawaii & LA!! Det var helt fantastisk - det er et sindsygt flot sted og det er bare breathtaking! Man burde komme og opleve det her sted, for det er fantastisk.
Jeg skal tilbage til både Hawaii & LA.. Måske flytter jeg til LA , havde planer om ikke at komme tilbage til Connecticut eller Danmark også bo i LA - just kidding, im coming back....Men det her sted kan ikke beskrives hvor flot det er! Jeg beklager mine ikke så præcis beskrivninger om stederne, men det var fantastisk. Hver dag var rigtig god, der var ingen dage der var dårlige og ingen der var kedeligt.

But I had the time of my life - Det var rigtig rart at være sammen med andre udvekslingsstudenter og få et lille break fra amerikanerne...
Både fordi jeg synes amerikerne kan være meget anstregende nogle gange, ( sorry hvis der er nogen som stalker min blog, og oversætter det her og er amerikaner) & umodne... Men det var afslappende, og jeg havde det rigtig sjovt!!
Og man kommer så tæt på så mange mennesker som man kun lærer at kende på en uge , vi deler alle noget. Ja exchange students er noget af det bedste.

Men det var også rart at komme tilbage til de anstregende , umodne amerikanere og se mine venner og veninder igen :-)...
Beklager det sene blog indlæg :-). Prøvede at få sat billeder ind, men pludselig stoppede det med at virke, men billeder kommer på mit picasa album snart!


1 comment:

  1. Dear Josephine,
    Wow!
    What an experience and eventful tour to LA & Hawaii.
    A good experience for your and eye-opener, the world and its people are different. Good ballast to have for later in life.
    Your are a very good traveller and storyteller.
    We are off tomorrow.
    My leg & ankel are healing according to plan.
    Love you,
    FF

    ReplyDelete