Wednesday, June 8, 2011

spoergerunde

For meget meget meget lang tid siden sagde jeg at jeg ville gerne svare paa spoergsmaal hvis nogen havde spoergsmaal. og jeg fik aldrig gjort det, det maa i meget undskylde. men nu skal jeg nok faa det gjort jeg har ikke glemt det !

 Har du taget meget på? Er det ikke svært at spise bare en smule sundt derhenne?
Jeg vil ikke sige jeg har taget meget paa, men jeg har helt sikkert taget paa. Jeg tog meget paa i vinters men har heldigvis tabt mig sidenhen. Men jeg har ikke rigtigt taenkt saa meget over hvad jeg har spist indtil her paa det sidste, og jeg tager tit ud at spise. Min familie spiser faktisk ret sundt, men vaertsfar er dog rimlig stor fan af Pizza, saa det spiser vi ok tit og de kan ogsaa godt lide at gaa ud at spise. Det er meget normalt at man tager ud at spiser herhenne med venner og veninder. Eller man moedes paa starbucks og drikker kaffe osv, som heller ikke er det sundeste.
Men jeg tog paa rigtig hurtigt herhenne fordi madvanerne er meget anderleds. Men man kan helt sikkert forhindre rigtig meget af det. Jeg har vaeret saa heldig at mine vaertsforaeldre gav mig et medlemskab til et fitness center. Mange fra min skole gaar i fitness saa man kan moedes der og haenge ud osv. Jeg tager ogsaa ret let paa. Saa du skal ikke vaere helt bekymret naar du kommer herhen du kan ihvertfald selv vaere med til at forhindre det en lille smule. og lige en til ting til. Jeg er vandt til at cykle omkring 45 minutter hver dag derhjemme, og den 45 minutters motion faar jeg slet ikke herhenne, hvilket ogsaa har gjort en stor forskel.
De siger at i gennemsnit tager en pige som er udvekslingsstudnet 15 kilo paa hvis man tager til USA. Jeg har helt sikkert ikke tager 15 kilo paa!
Et godt raad er at tage med ud at koebe ind, og sige du gerne vil ha frugt og groensager med i madpakken fx, kantine maden er ikke saerlig god ( ihvertfald ikke paa min skole ) nu skal jeg passe paa jeg ikke generalisere for meget, da det er saa forskelligt! Eller sige du godt kunne taenke dig at have en salat til aftensmad osv. Det er saadan noget der kan hjalepe.

 Hvad har været det hårdeste ved at komme derhen?
Folk var soede, men alligevel var de ikke soede. jeg gaar paa en meget snobbet skole, og folk er meget reserveret. Folk vil gerne hjaelpe dig med at finde dine klasser og hoere om du har det godt og rigtig rigtig mange er interesseret i dig de 2 foerste maaneder fordi du er den nye paa skolen. Og pludselig mister folk interessen for dig fordi du er ikke saa hot mere.. Saa det er saa underligt at det pludselig skifter. Saa lige saa snart folk interessere sig saa gaelder det bare om at spoergeloes og proeve at lave lidt aftaler med dem. Selvom folk gav mig "a hard time",

Har det på nogen måde været som forventet?
Jeg vil sige på en måde har det været som jeg havde forventet og på en måde ikke. Jeg har drømt om det her år i så mange år så jeg havde rigtig høje forventninger. men alt det med amerikanske high schools, al den miljø der er på skolen var noget jeg havde glædet mig til og var noget som helt sikkert synes er awesome og som levede op til mine forventninger.




Hvad kommer du virkelig til at savne, når du kommer tilbage til Danmark?
Det har jeg rigtig svært ved at svare på lige nu, jeg tror først det er et spørgsmål jeg kan svare på når jeg kommer hjem. men mine venner og veniner rigtig rigtig meget! Jeg har fået så mange fantastiske venner herovre, som jeg er blevet så tæt på, på kun 9 måneder hvilket er helt fantastisk. jeg kommer til at savne dem rigtig meget! & min værts familie, selvom de er meget forskellige fra mine egne forældre og har meget anderleds holdninger end jeg har, kommer jeg til at savne dem for færdeligt meget.


Hvor mange penge bruger du ca. om måneden?
Det er meget meget forskelligt. Desværre er jeg næsten løbet tør for penge her i Juni.. sååå det er slut med at shoppe. Jeg er en shopaholic, og nogle måneder ville jeg tage ud at shoppe mere end andre. fx. omkring jule tid brugte jeg rigtig mange penge. Da sports startede brugte jeg penge på vores trænings dragter og forskellige trøjer som man kan købe osv... Det er lidt svært at sige hvor meget jeg bruger pr. måned. men jeg bruger helt sikkert flere penge end jeg har gjort der hjemme. jeg betaler også selv for min telefon hver måned, også shampoo osv. det er ikke noget man kan forvente at ens værts familie betaler for. Så det er meget svært at sige hvor meget jeg bruger hver måned da det er så forskelligt.

 hvordan føler du at du har udviklet dig -  både personligt og sprogmæssigt?
uhhhh hvordan skal jeg svare på det her spørgsmål hehe :-).. Jeg har helt sikkert ændret mig personligt, og hvordan er helt sikkert noget jeg først kan mærke når jeg er kommet hjem. Jeg er en udad gående person, men jeg tror det her år har fået mig til at være meget mere udadgående end jeg var i forvejen. og jeg har lært at være min egen bedste ven hahah jeg ved godt det lyder underligt. Der er bare nogle situationer hvor den eneste man har, er sig selv. og det tog mig lidt tid at vænne mig til, men det er helt ok når man har vænnet sig til det hehe. Jeg har lært mine egne grænser og hvor langt jeg kan presse mig selv, og hvornår det er jeg begynder at blive usikker på mig selv. fx. første skole dag gik over mine grænser alt for mange gange på en dag - men jeg lærte af det. Jeg har lært at presse mig selv og hoppe ud i nogle ting jeg ikke turde gøre før. Og at nogle gange gør det ikke noget at prøve sine egne grænser af og at alting i livet ikke er helt så farligt som man tror. Det har helt sikkert være en positiv måde jeg har ændret mig på :-). men lad os se når jeg kommer hjem om jeg selv kan mærke en forskel, min familie & mine venner. 
Sprogmæssigt har jeg helt sikkert udvilket mig! Jeg er blevet meget meget meget bedre til engelsk. men det er nu også slang man lærer. Jeg har fået et meget større ordforråd og er blevet meget bedre til grammatikken. Jeg er også blevet meget meget bedre til at stave på engelsk. 
Jeg må dog sige jeg tager mig selv i at lave en masse fejl når jeg snakker osv. jeg havde håbet jeg ville være lidt bedre da jeg stadig laver dumme grammatiske fejl, men sådan er det :-). Jeg fortalte dem som jeg hænger mest ud med og min værtsfamilie at de skulle ikke have dårlig samvittighed med at correct me, hvis jeg lavede fejl som var meget meget store, da det skal jeg bare lære. men jeg tror først når jeg kommer hjem og tager engelsk i skolen at jeg kan se hvor meget jeg har ændret mig sprogmæssigt. 


Jeg håber det her gav jer nogle okay svar på jeres spørgsmål. I er velkommen til at stille mig flere spørgsmål :-)!!! Da de her spørgsmål kom fra kommende udvekslingsstudenter, og jeg kan selv huske hvor nysgeri jeg var for et år siden og hvor meget jeg glædet mig! 
Det her har været nogle af de bedste måneder i mit liv! Jeg elsker det her henne og fortryder ikke en eneste gang at jeg er taget afsted! simplthen en så fed oplevelse!


& en ting til bare fordi jeg har følt de forskellige ting med min skole, værtsfamilie og mine holdninger osv oplever betyder ikke at i får det sådan og oplever det på den måde. for der er ikke noget udvekslings år som er de samme. :)

No comments:

Post a Comment